Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Work Hours
Monday to Friday: 7AM - 7PM
Weekend: 10AM - 5PM

Apa Itu Story Sharing

1. Bercerita yang efektif melibatkan pemahaman yang mendalam tentang emosi, motivasi, dan psikologi manusia untuk benar-benar menggerakkan penonton.

2. Untungnya, bercerita adalah sesuatu yang kita semua lakukan secara alami (semulajadi). Ia telah kita mulai pada usia yang sangat muda.

Kita, sebagai makhluk , sentiasa kecanduan akan cerita. Bahkan saat tubuh kita tidur, fikiran kita terjaga sepanjang malam, bercerita pada diri sendiri.

3. Dunia yang kalut ribut masa kini sangat perlu kepada cerita yang dibingkai dengan baik.  Melihat dari sudut pandang keperluan pada masa itu.

4. Bercerita adalah bentuk seni yang paling baik dikembangkan di depan orang. Ia tidak boleh dilakukan di hadapan cermin atau kamera semata mata.

Lepaskan. Luahkan. Bina kelompok yang bercerita.

Kadang dalam hidup,  kita hanya ingin bercerita. Menuangkan semua keluh kesah yang ada. Melepas takut yang mengikat. Berharap pekat masalah tak lagi lekat.

5. Kata Pulo Coelho, Pengarang terkenal dari Brazil yang menulis buku Alchemist :

"Yang paling penting dalam semua hubungan manusia adalah percakapan, tapi orang tidak bicara lagi, mereka tidak duduk untuk berbicara dan mendengarkan.

Mereka pergi ke teater, panggung wayang, menonton television, mendengarkan radio, membaca buku, tetapi mereka hampir tidak pernah bicara.

Jika kita ingin mengubah dunia, kita harus kembali ke waktu ketika orang orang tua dahulu. Mereka akan berkumpul di sekitar unggu api (boleh juga - bilik studi masa kini) dan bercerita."

6. Budaya bercerita sangat baik untuk menyampaikan nilai-nilai luhur pada generasi berikutnya. Ada tradisi hebat dalam mendongeng yang berusia ribuan tahun, bercerita tentang raja dan istana mereka.

Pada masa kini kita berkisah tentang orang orang yang dapat kita modelkan kejayaan mereka. Kalangan yang dapat kita teladani jejak bertapak mereka.

7. Ada pantang besar dalam storysharing.

"Jangan menjenguk orang sakit dan bercerita mengenai penyakit orang lain." Ia bukan bergosip dan membawang.

Plato menyebut lama dahulu, "Kerendahan seseorang diketahui melalui dua hal: banyak berbicara tentang hal-hal yang tidak berguna, dan bercerita padahal tidak ditanya."

8. Storysharing adalah kita kumpulkan cerita. Kami namakan "Storying". 

Kemudian belajar cara bercerita. Storytelling. Bentuk Practice Audiences.  Bina tahap ABCD.

Selepas itu Storynomics. Buat duit dengan bercerita.

9. Mengapa PAGC ini terbaik. Practice Audiences Group Coaching ini terbaik.

Kadang lebih mudah bagi kita jika bercerita kepada orang yang baru kita kenal. Kita punya banyak hari di depan untuk saling bercerita dan mengejar ketertinggalan masa silam.

10. Bangunkan 14 langkah Bercerita sebagai Storyteller. Seterusnya, belajar 7 alatan utama (tools) dalam storytelling. .

Apakah itu?

Ia ada dalam 32 video kuliah Digital Storysharing. Latih tubi guna workbooks.

11. Bangunkan keterujaan seumpama kata orang Indonesia.

"Ada gengsi tersendiri kalau orangtua bercerita bahwa anaknya belajar di sekolah favorit."

Gengsi adalah kewibawaan. Kehormatan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.